torsdag 5 november 2020

Har det hänt nått?

 Nädå, inte mycket, men något måste jag väl skriva och berätta om...


Som att nu är vi här på Åland uppe i 43 smittade i Coronan sedan i våras. Ingen har behöft haft sjukhusvård än så länge. Det är väl den senaste månaden som det ökat på, med fotbollspelare och andra resglada som fått det utomlands. Vi får nog lära oss leva med den där Coronan i framtiden misstänker jag.


Vi håller oss mest hemmavid och spelar boule med samma personer hela tiden. Så nu hade vi vår höstliga middag för gänget med prisutdelningar och lotteri.


Jag vann vinterns pris med mest vunna tävlingar, så fick jag min andra pokal i boulespelandet.

Så håller vi fortsätter rivandet och så har jag fått ner från vinden lite gamla bruksföremål.


som den här gamla smörkärnan som var tillverkad...


7/6 1895 stod det i botten. Men av vem vet jag ej. Initialerna är ESL


Så lite brödkavlar  av lite olika varianter. Sånt här skall vi flytta undan så någon annan kanske hittar dom om hundra år.


En av dom 2 spinnrockarna är från 1850, så den har några år på nacken. Tur att man inte behöver spinna sitt stickgarn nu förtiden, bara att gå till butiken och välja.

Så växer och frodas mitt barnbarnsbarn Moniz också, så måste bara visa henne med så det inte bara är antika saker.


Även Ville frodas på bra nu, äter som en häst och pälsen växer enormt. Månne det kommer att bli en kall snörik vinter?




Fast just nu upplever vi den varmaste november sedan 1700 talet, när temperaturen ligger dagtid på 11-13 grader, fast det är blåsigt också så vi får hålla an med fisket...


Inga kommentarer: