torsdag 26 november 2015

Värmde upp oss på vedbacken idag...


Har jobbat med dom gamla stora björkbumlingarna idag, så fort vi har eldat upp en häck ved som rymmer ca 20 kubik, så kapar vi och klyver ny ved och fyller upp den.


Tur att vi tog ikull den här björken, för annars hade nog rasat omkull i nästa oväder. Alldeles rutten och ihålig längst ner.


 Det blev ordentliga vedklampar av den här björken. Sedan om ca 5 år när dom här skall eldas så behöver man bara slänga in några så brinner dom länge.. Vi har alltid 38 häckar fulla med ved och dom vi håller på med nu har säkert stått över tre år. För tre år säger dom vise att veden skall torka innan den eldas. Man märker också att den ger den bästa värmen.
Sista vinter som inte var så kall eldade vi bara upp 10 häckar, och i april hade vi på jordvärmen när vi var borta med husbilen. Så då sparade vi in en häck förstås.


Eftersom vi skall fira lillajul i Stockholm så har jag lagat en kålrotslåda att ta med. För det lär nog inte finnas på bordet där. Förr köpte jag alltid en färdiglagad låda, men för några år sedan smakade den bara ströbröd, fast den var lagad i ett känt kök här på Åland.
Så efter det gör jag min egen, då vet jag att det är kålrot i den. Det tog många år innan jag fick Lennart att äta den här typiska finska lådan, nu mumsar han glatt i sig av den.


Så till sist dagens fågel! Som kan vara en Entita eller en Talltita. Skulle han ha bröstat upp sig mot mig hade jag vetat. För Entitan har mindre halsfläck och hätta. Så det skall jag försöka lista ut i vinter. Entitan kan också kallas Kärrmes. Måste fråga på sajten 'Vi som älskar fåglar' Där får man svar på det mesta.

Inga kommentarer: