onsdag 17 januari 2024

Fånge i mitt eget hus!

 

Men helt frivilligt...

Är rädd om mina leder och proteser, så jag vägrar att riskera dem. Hörde nyss på radion att december i fjol var det 600 fallolyckor 500 mer än året tidigare och procenten låg på 75-85 år. Så bäst att hålla sig på benen.



Just nu står det här rådjuret och äter på Pullans mat, hon var här igår också. Känner igen henne med en lite utväxt på bakbenet.


Denna bild var från igår. Lite besviken är jag på mitt fågelliv. Trodde jag skulle få många olika arter hit, nu när han byggde ett så fint fågelbord. Men mest talgoxar och blåmesar och så många koltrastar.
Önskar att få se nötväckor, domherrar, grönsiskor, steglitzar och högst på önskelistan är stjärtmesarna.
En vinter hade jag många av dem.



Nu har mannen varit sjuk i en vecka, med feber och hosta. Hostan fick jag bukt med någorlunda med en sådan här kur. Carmolisdroppar i hett vatten att andas in innan sänggående. Det gör att luftrören vidgas och rethostan avtar. Så här sjuk har han inte varit på dom 45 åren jag bott med honom. Febern har inte gett med sig, kanske den minskat lite idag.

Så jag har haft lite långtråkigt här inne, bakat bullar efter ett nytt recept i Allers. Klickbullar.


Dom blev goda men mannen har inte ens smakat på dem ännu. sedan blev jag bombarderad med recept på Öländska maträtten Lufsa på fb. Så jag måste testa den.


Det är raggmunkssmet som hälls i en form och bacon på så in i ugnen 45 minuter. Gott blev det och mycket enklare än att stå och steka raggmunkarna. Fast mannen vill nog ha helst dom stekta i fortsättningen...

Så inget spännande i mitt liv just nu, bara februari kommer så skall vi börja packa för en resa söderut...


Inga kommentarer: