tisdag 22 november 2022

Ännu mer stilla nu...

 

Nu har det snöat och blåst och jag har hållit mej inne. Förr hade jag alltid för varmt men nu börjar jag frysa mer och mer.

Då tänker jag på min farmor som sade att 'om näsan kallnar är döden nära' Så jag har eldat massor i köksspisen för att hålla den på avstånd.

På tal om döden, så dog min svåger Göran för en vecka sedan, det blev så att han fick lunginflammation, har legat på ett ålderdomshem nu i två är. Kroppen orkade inte mer, han skulle ha blivit 87 år 9 december. Det är livets gång men ändå så sorgligt när man känt honom nästan hela livet.



Så kommer det nya liv till jorden, fixade in Ebbe på bild i tidningarna. Måste få in honom i klippboken. Tänk han är mitt barnsbarnbarn! Det är stort det...

Nu har jag hållit mej inne i flera dar i sträck utom när jag måste till sjukhuset och få femte spruta. Dom erbjöd också influensavaccin men det tog jag inte. Har aldrig tagit det jag litar på min ingefärashot jag tagit nu i över 4 år och klarat mej utan några större flunsor. men men man skall inte vara för stor på sig så jag säger peppar peppar!


Under tiden håller jag på läser på plattan en serie på 31 böcker som jag har svårt att hålla upp med. Nu när det var som mest spännande och bok 14 skulle jag börja med så går det bara att lyssna på den. Måste väl göra det för sedan skulle resten gå att läsa. Går snabbare om man läser, då kan man hoppa över lite ältande. Om ni undrar vad det är så är det en Norsk serie av Anne-Lise Boge som heter Modershjärtat. Tidigare läste jag Malin på Granlunda av henne med ca 40 böcker.

 Mellan eldandet, läsande så matar jag mina småfåglar och du milde vad dom äter, Undrar om jag är den enda som matar här i mina trakter.



Det vimlar av mesar, hackspett, koltrastar, kajor och skator, fast dom sistnämnda skrämmer jag bort. Ibland dyker fasantuppen upp under fågelbordet. Men härom dan fick jag en nytt fjäderfä som jag såg skymta senaste vintern. Men med tålamod så fick jag han på bild idag.



Nötväckan. Han dyker upp snabbt och försvinner snabbt med en nöt i näbben. Hade hackade nötter och dom gick åt som smör. Köpte hem hela i hopp om att dom skulle sitta och hacka på dem. Men inte heller, dom kommer åt dom hela ändå. Måste undersöka det i morgon om jag vågar mej ut...

Inga kommentarer: