fredag 9 augusti 2019

Full fart på gamlingarna...


Allt gick bra för mej att ta mej ut till skäret, lite nervös var jag eftersom det blev en så snöplig sorti förra gången. Men jag kom i och ur båten och även upp till vårt sovrum.
På ön var det full rulle, vi blev bjudna på surströmmingskalas, fast det fanns annat för oss kinkblåsor att äta.






Sedan vintrade vi upp stugan och tog farväl för detta år.




Så drog vi upp med husbilen till Sundsvall och Lennarts bror, där vi parkerade oss på garageuppfarten, nu är det program alla dagar fram till söndag.

I går plockade vi upp resten av kusinerna vid det berömda hotellet Knaust.








Här är den berömda trappan i hotellet, där det berättas om att en militär red med sin häst uppför trappan. Men hästen vägrade gå ner så dom måste skjuta den för att få ner den.




Efter det for vi till Vättaberget som skall ha en av Sveriges vackraste utsikt. Vackert var det där.



Så var vi in i Jämtland och besökte en Thailändskt paviljong som byggdes upp 1997 för många miljoner kronor, för att hedra en thailändsk kung som besökte denna plats på slutet av 1800 talet.
Är ni intresserade om historien går det bra att googla på det.



Efter det besökte vi Döda fallet, som blev en bedrövlig historia när Vildhussen skulle göra en bättre väg för att transportera ner timmer, istället tömdes en hel sjö och vattenfallet blev torrlagt.

Dom piggare och raskare vandrade där nere på fina uppbyggda broar och trappor medans jag satt uppe och tittade på dem. 

Idag skall det bli en stadsvandring i stenstaden som byggdes upp i början av 1900 talet efter att Sundsvall brann ner. Så ville dom ha sten i stället för trähus. Jag får väl se hur långt jag orkar gå med. Skall vara en guidad tur...

Så skall vi besöka lite andra sevärdheter runt om Sundsvall. Med andra ord det är full fart att vara pensionär, krävs bra kondis, fast den saknar jag just nu...

Inga kommentarer: