tisdag 27 maj 2008

Jadu Pålle

Det jag lagade idag lagar man inte till en massa gubbs på en fiskebåt.

Kokade jordärtskockssoppa till mig, men skall även ha den till lunch när Lennart är hemma.

400gr jordätskockor skalar man (dom är lite jobbiga att skala)
steker en hackad lök så den blir mjuk utan att ta färg
skär kockorna i bitar som kokas med löken och 2 stgrönsaksbuljongtärningar i 7 dl vatten

När kockorna är mjuka så mixar allt till en slät smet
kokas upp med 2 dl grädde
salt vitpeppar och svartpeppar (mycket)

Har man karlar som skall bjudas på soppan passar det att knapersteka bacon och toppa med

är det tjejer som skall bjudas sitter det fint med skalade räkor att toppa med.

Bon Apetit

2 kommentarer:

Anonym sa...

Ida blev det køttsoppa (på riktiga sopprøtter mommo)till lunch, utøver det vanliga i soppan (dom har inte kålrot i detta land)satt jag i lite klyftad rødløk o lite rødchili før fargens skull och till kvallen gjorde jag det latt for mig och lagade køttfærslimpa(till sjøss kallade vi det før elefant s-it) den fyllde jag med hackad løk och champinjoner som jag fræste i pannan ,ovan på så varvade jag med bacon (den var till mæn) så att dom gick lite øver varann(den krymper) dom sista ca 10 minuterna kørde jag på grill så att baconen blev knaperstekta(baconet ger saltsmak minska på saltet i færsen) och en god pås sås till det och færsk sallad.
Tack før lånet av bloggen i mitt næsta liv skall jag øppna en mat blogg/ pålle

Anonym sa...

Varför inte i detta liv. Den kan kallas Pålles mattips kanske.Så kan vi kolla där när vår inspiration krymper. Snålvattnet rinner när jag läser dina matbloggar/inger