onsdag 5 mars 2014

Då var vedbacken upprensad...


Nu är allt kapat ock klyft. Nu får den här vedhögen ligga och torka till hösten när vi får lediga häckar att plocka in den i och föra det under tak.




Vår gemensamma hobby är nog en av att ta hand om veden. Jag tycker om att vara i skogen och röja och ta hand om den. Vilken tur jag har att jag har Lennart som kan hantera motorsågen och även gillar det. Nu har vi kapat och klyft allt på backen och det arbetet brukar vara klart i slutet av april annars. Så nu har vi tid att ta tag i vårbruket!?

Dom här två tallstammarna får nog ligga ett bra tag till. Den här kallades tvillingtallen, för dom hade huggit ut i stammen för att sätta fast två grindar i den långt före jag föddes. Försökte räkna årsringarna i den, jag kom till 240 men dom blev så smala så jag tror nog den är äldre än så.

Mäktigt. Och nu ligger den här hos oss fast en lantmätare sade att den måste vara fridlyst. Men väglaget som måste komma fram fort med sina bilar  ansåg att den måste tas ner!
 Hade jag vetat om det i förväg hade jag blivit en tallkramare... Inte ens skogsägarna fick reda på nåt före.

Kan vara bra att ha allt ved jobb klart, eftersom jag väntar på min fotoperation och Lennart försöker få tid för sin.

Han har nåt i ryggen som jag tror heter spinal stenos och det är nåt som drabbar äldre när ryggraden trycks ihop och det blir nerver som är i kläm. Han har hela tiden värk i sina ben och får svårt att sova och inte några värktabletter hjälper.
 Lär hjälpa att göra en op men sånt tar ju tid innan nån fattar att få det gjort.

Så nu vet ni, lite gnäll hit o dit...

3 kommentarer:

Anonym sa...

Och om ni skulle få lusten tillbaka att ta ner flera träd så finns det stora fina tallar och björkar bakom stugan :-)...Se nu till att du blir opererad snart, absolut inte på sommaren när det kommer alla dessa otäcka baciller!
Hälsningar Monika o Benke

petra sa...

oj vad många lider av spinalstenos.Har flera kunder med den diagnosen..

petra sa...

oj vad många lider av spinalstenos.Har flera kunder med den diagnosen..