söndag 8 januari 2017

Nu är det förkylt !


Fast vi varje morgon tar en ingefärashot ! Så kom den på fredag kväll.



Det har vi gjort i 1½ år. Men till slut hoppade bacilluskorna på oss. Först kroknade Lennart, med snuva, halsont och allmänt slut. Varje liten medicin eller huskur jag erbjöd honom tackade han nej till.
Ett riktigt sterbhuvve är han. Nåja han varken gnällde eller klagade... Vet att det finns Iprem-mannen, men nu kallar jag Lennart för Vick-mannen. Fast den botar inte bara lindrar...

Så i lördags vaknade jag med strävt i halsen, Då tänkte jag att här skall olle motas i grind! Så upp och gurgla i vodka, då försvann det under dagen. Men nysningar och snuva och tung i huvudet var jag.
 Med en lugn lördag med skidor i soffan och där satt jag och drack varm romtoddy. Innan jag lade mig gurglade jag ordentligt med vodka och lät lite sippra ner i halsen. Det gjorde nog susen, sov riktigt bra.


Toddyn blandade till så här: Honung, citron, varmt vatten och så en stor skvätt mörk rom. Går ju bra med cognac o whiskey också. Så har jag mina carmolisdroppar och pastiller. Det verkar ha gjort susen, för i morgon räknar jag med att vara frisk!!!

Så har det varit kallt här hos oss under veckan ner till minus 16 grader. Så jag har fått pysslat med min favoritsyssla och elda både i pannan och köksspisen. Nu har det blivit lite mildare igen. Men snö kom det och det är bara vackert. I synnerhet när mannen är hemma och skuffar undan snön med skuff och plogar med traktorn.

Och full fart vid fågelbordet blir det när kylan kommer.


Fast nu börjar jag bli lite rastlös, vill att det kan hända nåt roligt igen. Men jag får vänta nästan 2 veckor på det. Mera om det längre fram...

Inga kommentarer: