Nästan varje jul händer det otrevligheter.
Nu idag gick Amorella på grund i Föglö skärgård.
Dom fick strömavbrott och då blir det svårt att styra, och händer sånt i trånga passager så går det så här.
När men sedan hör helikoptern börjar surra ovanför så får jag dåliga vibbar. För när Estonia sjönk så då var det full trafik i stormen mitt i natten.
Tur att stormen Ivar hunnit dra vidare så nu går det säkert bra med Amorella idag och passagerarna.
Men otrevliga minnen väcks till liv.
Maj 1989 körde Diana 11 på grund utanför Kapellskär och då var Lennart kapten där. Så det var inte så kul men det var inte hans fel för han var i hytten när det hände men ändå har kaptenen ansvaret.
Gissa om jag var glad när båtarna började tryta när Slite gick i konkurs och han fick fortsätta som lots.
Fast där är det ett stort ansvar också. Vet att Isabella hade också fått strömavbrott när han var på jobb men då var dom ute på havet och kunde driva lite litts felet var lagat.
Sedan var han med när Isabella gick på grund utanför Långnäs.Det var dagarna före jul 2001.
Han var i hytten då men dom hade en lotselev som körde och ordinarie lotsen hade inte full koll på honom så gick det som det gick.
Då fick Lennart stå och hålla upp henne mot vinden i minst 5 timmar för draggarna höll inte och det blåste friskt. Men det slutade någorlunda lyckligt och nu står propellrarna som statyer i hamnen ganska så trasiga.
Just nu känns det lång till maj innan han går i pension.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar